PEMANFAATAN MEDIA CERITA PENDEK DALAM MENULIS NASKAH DRAMA SISWA SMP KELAS 8

Anita Kurnia Rachman

Abstract


This study aims to describe the use of short story media in writing  play scripts for 8th grade junior high school students. This research included the process of planning, writing, and editing. The type of this research was classroom action research (CAR) with a two-cycle design. The data in this research were process data and result data. Data collection was done by using observation, field notes, and students' work. The subjects in this study were 39 students. The research results showed that the number of students who achieved the criteria of success in the first cycle was 74.3% and the second cycle increased to 89.7%. The conclusion of this study is that the planning step of the use of short story media in writing play scripts can stimulate the students to be able to develop ideas and imagination to construct a framework. In the process of writing play scripts based on the script planning, the students have been able to develop themes, characters and characterizations, plots, settings, and dialogues. In the editing process, the students have been able to use punctuation, spelling, and the use of capital letters.


Keywords


media, short stories, play scripts

Full Text:

PDF

References


Aksan, Hermawan. (2015). Proses Kreatif

Menulis Puisi. Bandung: Nuansa.

Amalia, Arifa dan Doyin, Mukh. 2016. Pengembangan Buku Panduan Menyusun Teks Cerpen Dengan Menggunakan Teknik Urai Unsur Intrinsik Bagi Siswa Kelas VII Sekolah Menengah Pertama (SMP). Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpbsi. 5 (1). 37-41.

Asyhar, Rayandra. (2010). Kreatif mengembangkan Media Pembelajaran. Jambi: GP Press.

Budiyono, Herman. 2012. Pembelajaran Keterampilan Menulis Berbasis Proses Menulis Dan Teori Pemerolehan Bahasa. Jurnal Pena. Vol. 2 No. 3.

https://online-journal.unja.ac.id/pena/issue/view/272 (Online), diakses 23 Oktober 2019.

Eneste, P. (2017). Buku Pintar Penyuntingan Naskah. Jakarta: Gramedia.

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Hasibuan, Sefrida. (2017). Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi Dengan Metode Latihan Terbimbing Menggunakan Gambar di SMAN 4 Pekanbaru. Jurnal GERAM (Gerakan Aktif Menulis), Vol. 5, No. 3, http://www.journal.uir.ac.id/index.php/GRM/issue/archive (Online), diakses 20 Oktober 2019.

Kristiyani, A. (2009). Penerapan Pendekatan Kontekstual untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Laporan Siswa Kelas VIII SMP. Litera Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 8(1), 1-10.

Kusniarti, Tuti. 2015. Pembelajaran Menulis Naskah Drama dengan strategi Menulis Terbimbing (SMT) Sebagai Upaya Peningkatan Kreativitas Bersastra. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, Vol. 1, No. 1, (108-116).

Nurhadi dan Senduk. (2009). Pendekatan Kontekstual (Contextual Teaching and Learning (CTL)). Malang: Universitas Negeri Malang.

Nurmina. (2016). Menulis Fiksi Dengan Model Pembelajaran Efektif Untuk Siswa Sekolah Dasar Kelas Tinggi. Jurnal Pendidikan Almuslim, Vol. IV No. 1. https://www.neliti.com/id/publications/116801/menulis-fiksi-dengan-model-pembelajaran-efektif-untuk-siswa-sekolah-dasar-kelas (Online), diakses 20 Oktober 2019.

Trim, B. (2017). 200+ Solusi Editing Naskah dan Penerbitan. Jakarta: Bumi Aksara.

Triyani, dkk. (2018). Penerapan Metode Discovery Learning pada Pembelajaran Menulis Teks Anekdot. Jurnal Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Vol. 1, No. 5 https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/parole/article/view/978 (Online), diakses 22 Oktober 2019.

Rahman, Ahmad Syaeful. (2017). Peningkatan Kemampuan Menulis Naskah Drama dengan Pendekatan Contextual Teaching Learning (CTL) (Penelitian Tindakan Kelas VIII MTS. (x) Kota Bogor). LITERASI, Jurnal Ilmiah Pend. Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah, Vol.7, No.1. https://journal.unpas.ac.id/index.php/literasi/article/view/276 (Online), diakses 22 Oktober 2019.

Iskandarwassid dan Ristiani, Iis. (2010). Peningkatan Kemampuan Menulis Narasi Melalui Model Pembelajaran Teknik Visual-Auditif-Taktil (Penelitian Pada Siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Cianjur). Jurnal Penelitian Pendidikan Vol. 11 No. 1 75-99.

Saddhono, Kundharu dan St. Y. Slamet. (2012). Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia (Teori dan Aplikasi). Bandung: Karya Putra Darwati.

Suryani, Irma. (2017). Desain Model Pembelajaran Menulis Naskah Drama Berdasarkan Analisis Kemampuan Menulis Naskah Drama Mahasiswa FKIP UNJA. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 17 (1), 82-94.

Suryani, Irma dan Rasdawita. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Naskah Drama Berbasis Pendekatan Kontekstual di FKIP Universitas Jambi. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 8 (1), 80-92.

Sutejo. (2009). Teknik Kreativitas Pembelajaran. Surabaya: Lentera Cendikia.

Wahyuni, Sri dan Ibrahim, Abd S. (2012). Perencanaan Pembelajaran Bahasa Berkarakter. Malang: Refika Aditama.

Weisberg, D. S. dan Goodstein, J. (2009). What Belongs in a Fictional World? Journal of Cognition and Culture, 9. 69-78.




DOI: https://doi.org/10.21776/ub.hastawiyata.2020.003.01.06

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Hasta Wiyata : Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.